top of page

Wat doet HR in 2030?



In dit artikel lees je waar ik denk dat HR naartoe gaat. Of nog beter gezegd, dit is wat ik hoop dat HR gaat doen.


In 2030? Ik hoop eerder. Maar geef het wat tijd. Misschien wordt het wel 2050. We zullen zien.


Ik ben in ieder geval nieuwsgierig naar wat jij denkt dat HR gaat doen en in hoeverre je het eens bent met mijn idee erover. En nog beter of je dit als HR professional al doet.


Huidige staat HR

Mijn beeld van het huidige HR is dat ze grofweg de volgende dingen doen:

  • Werving en selectie en alles wat daar mee te maken heeft. Denk ook aan onboarding

  • Nadenken en adviseren over beleid dat zich richt op hoe om te gaan met personeel, voorwaarden, salarissen, hoe te ontslaan, bonussen en extra regelingen, blablabla

  • Helpen van managers of leidinggevenden bij het geven van feedback en beoordelingen in de cycli, die HR ook ontwerpt en op toeziet

  • Adviseren van managers of leidinggevenden als het gaat om lastige collega's en hoe daar mee om te gaan

  • Monitoren van data over personeel: ziekteverzuim, verloop, enz. En daar plannen voor bedenken om dingen te veranderen daarin

  • Meedenken over training of opleidingen en ontwikkeling van het personeel

Natuurlijk heb ik dan niet alles benoemd. Maar - correct me if I'm wrong - ik denk dat in de meeste organisaties dit de hoofdmoot is voor HR.


Waarom gaat dit veranderen?

Bovenstaande 'traditionele' vorm van HR gaat verdwijnen. Waarom? Het is nu een losse afdeling in een organisatie. Organisaties willen (moeten) flexibeler zijn in de toekomst. Daarin gaan losse afdelingen als ankers worden gezien die de boel remmen en tegenhouden. Een afdeling als HR wordt nog meer gezien als overhead.


Als je in de HR zit merk je dit misschien al aan dat het steeds lastiger wordt je als HR te 'verkopen' aan je eigen organisatie. Je wordt minder opgezocht, je wordt al minder om advies gevraagd en je bent een van de laatsten waar updates over de organisatie mee worden gedeeld.


Hoe dat komt? Mensen zijn drukker. Geen tijd om even uit te zoomen en te denken waar je HR voor kunt inzetten en gebruiken. Je zit als HR ook niet in de buurt of bent bij de dagelijkse dingen, dus wat kun jij daar nou over zeggen en waar zit je eigenlijk? Daarom is HR ook een groot deel van de tijd bezig om kenbaar te maken aan de hele organisatie wat ze nou precies kunnen doen. Je wordt daarmee als HR meer een verkoopteam dan een mensen-help team.


That's not gonna last. En volgens mij wilde je dat ook niet worden toen je voor HR als vakgebied koos.


Wat is de rol van HR in de toekomst?

Bovenstaande betekent niet dat de mensen in HR geen rol meer hebben in de toekomst. Sterker nog, ze kunnen een belangrijke rol vervullen, maar die is wel behoorlijk anders dan nu.


Organisaties gaan zich anders organiseren. Continue verandering omarmend. Verantwoordelijkheid zal lager in de organisatie worden geplaatst. Managers moeten anders managen. En de collega's zullen meer zelf moeten doen en regelen.


Dit zijn de taken van de toekomstige HR mensen zoals ik het zie:

  • HR coacht leidinggevenden hoe zij coachend / supportive leider kunnen zijn

  • HR is verander aanjager binnen de organisatie. Ze steekt mensen aan om ambassadeur van de (nieuwe) organisatie koers te worden. En leert de verse ambassadeur om andere collega's verder aan te steken en te 'ambassaderen' voor nieuwe ideeën en veranderingen

  • HR is de menselijke verbinder die weet wie bepaalde projecten op zich zouden kunnen nemen of daar de meeste intrinsieke motivatie voor heeft

  • HR is monitor van het welzijn van de mensen in de organisatie en probeert dat te stimuleren (maak van deze taak alsjeblieft NIET je functietitel, zoals Chief Happiness Officer. Verschrikkelijk! Alsof je de enige bent die geluk mag verspreiden. O en trouwens, geluk is niet hetgeen waar we naar zouden moeten streven naar mijn mening)

  • HR is de vertrouwenspersoon die de onderliggende belangen en wensen van collega's naar boven haalt en duwtjes in de juiste richting weet te geven om die uiteindelijk te kunnen vervullen en te laten overlappen met de doelen van de organisatie

  • HR geeft kennissessies aan geïnteresseerden in de organisatie hoe ze zelf vacatures kunnen uitzetten en kandidaten kunnen selecteren (dit gaat HR zelf namelijk niet meer doen)

  • HR is de durfal die onuitgesproken punten bloot op tafel legt met de nodige directheid en dat op de juiste manier en op het juiste moment kan brengen naar de juiste personen. Vooral ook door het juist aanvoelen van de situatie en het begrijpen en kennen van de mensen

  • HR gaat geen HR meer heten. De 'HR-mensen' zullen libero's binnen de organisatie zijn. Soms verbonden aan een functionerend team, waarbij bovenstaande 'HR' werkzaamheden erbij worden gedaan (met wat vermindering van de hoofdtaken die direct met de klant te maken hebben). Soms als coachende link tussen verschillende teams

Implicaties

Áls dit zou gebeuren, dan betekent het nogal wat voor de huidige HR professional en niet te vergeten de HR opleidingen. Het betekent minder achter de computer of bureau en meer rondlopend en spreken met de mensen. Het is gericht op welzijn en niet op ziekteverzuim. Het is kennis over mensen delen in plaats van contracten opstellen en de administratie rond salarissen te regelen. Het is meer coachen en verbinden in plaats van je specialisatie verkopen om je eigen hachje te redden.


Het is hopelijk ook een stuk menselijker. En dat is waar dit vakgebied het om zou moeten doen.

bottom of page